About us

Mijn naam is Menke Knol (1946), vader van Michel en Richard en getrouwd met Meta. Na mijn studie werktuigbouwkunde ben ik werkzaam geweest in het bedrijfsleven en daarna 20 jaar in het technisch onderwijs. Ik heb het geluk dat ik op mijn 56e kon stoppen met werken. Mijn vrije tijd besteed ik momenteel aan mijn vrouw… en natuurlijk ook aan de hobby modelvliegen.

Hallo ik ben Michel Knol (1973). Na mijn studie 
Chemische Technologie en Informatica ben ik werkzaam in de ICT als Database administrator. Sinds mijn geboorte ben ik besmet met het ‘virus’ modelvliegen.

 

Hoi ik ben Richard Knol (1976). Ik heb HTS
Werktuigbouwkunde gestudeerd. Na mijn studie ben ik tien jaar werkzaam geweest bij Philips Healthcare in Best als hoofdconstructeur binnen de R&D afdeling MRI-scanners, daarna 7 jr als project-leider bij Pezy en sinds 2016 werkzaam bij M&G Group als Manager Projects. Ook ik ben besmet geraakt…

 

Ruim 50 jaar geleden zijn we begonnen met het modelvliegen. Vanaf 1980 begonnen we ons te interesseren voor grote kunstvlucht modellen. Als eerste werd een Laser 200 ontworpen met een spanwijdte van 2.40 meter. Als basis voor dit model werd een bouwtekening uit het blad ‘Modelairplane News’ gebruikt. Het model werd uitgevoerd met een 35 cc Quadra motor en later met een 44 cc Tartan. Ook werd dit model ingezet bij ‘Big Scale’ wedstrijden. Na een aantal jaren succesvol met dit model gevlogen te hebben construeerden we een grotere variant.  Uiteindelijk hebben we het model geconstrueerd met een spanwijdte van 3,6 meter! De motor die hier toen voor gebruikt werd was een 125 cc Solo ééncylinder.  De uitlaat ontwikkelden we zelf en er kwam een rookgenerator in. Tegerlijkertijd werd ook een kleine versie ontwikkeld. De spanwijdte bedroeg 1.80 meter.

solo

Na een aantal jaren waren we aan wat anders toe. Op een vliegshow in 1984 in Artland (DL) vloog een Diabolo van Simprop. Dit model trok onze interesse en we zijn snel met een tekening begonnen. Ook dit model werd gebouwd met een spanwijdte van 2.50 meter. Een 50cc King motor werd gebruikt voor de motorisering. In 1985 hebben we de eerste F3A-X wedstrijd georganiceerd waar we met dit model hebben gevlogen.

Ook van de Diabolo werd een grotere variant geconstrueerd. De spanwijdte bedroeg 3.80 meter! (we waren onze tijd al ver vooruit..) De motor die we gingen gebruiken was een 140cc King. Een tweede exemplaar werd uitgevoerd met een 200cc King.

In deze tijd hebben we vele vliegshows bezocht zowel in Nederland als ook in Duitsland.

In de jaren er na hebben we nog een groot aantal modellen ontwikkeld. Dit waren bijvoorbeeld de: Reed Falcon (spanwijdte 1.80m en 2.30m), Extra 230, 260, 300 (spanwijdte 2.00m, 3.00m), Cap 232 (spanwijdte 2.50 en 3.00m).

Reed Reed Reed Reed

In 1989 zijn we begonnen met het project Operatie Schaal (OS-94). Dit was een project waarbij de hele history van de Nederlandse luchtvaart op schaal (en vliegend) nagebouwd werd. Het ging hierbij om de passagiers vliegtuigen van KLM en Fokker. De reden voor dit project was dat in 1994 zowel KLM als Fokker hun 75 jarig jubileum vierden. Voor dit project hebben we als eerste de Fokker F28 Fellowship gebouwd. Later kwam hier de Fokker 70 en de DC-8 bij.

Nadat OS-94 met groot succes werd afgesloten ontstond in 1995 de Stichting PHantasy in Blue. De stichting heeft als doel de historische luchtmachtvloot op schaal na te bouwen. Voor de luchtmachtvloot hebben we als eerste de F-84F Thunderstreak gebouwd en gevlogen. Aangezien de RF-84 Thunderflash nagenoeg hetzelfde is als de F-84F hebben we ook deze gebouwd. Beide modellen worden gevlogen met een AMT Turbine. Als laatste in dit traject hebben we een Lockheed L-18 Lodestar gebouwd.

Sinds 2002 gingen we ons weer interesseren voor de F3A-X wedstrijden. Hiervoor hebben we een aantal modellen ontwikkeld. Het begon met de Extra-330L van 2,6M spanwijdte gevolgd door een Yak-54 van 2,7M, Extra-330L van 2,0M, Extra-330L van 3,1M, Su-31 van 3,2M, Su-29 van 2,7M, Yak-55SP van 3,3M en een Yak-55 van 2,7M.

Aangezien onze ontwikkelingen nooit stil staan willen we de volgende modellen de komende jaren nog ontwikkelen: Fokker 100 schaal 1 op 9 (lengte 4M, spanwijdte 3,2M), Sea-fury schaal 1 op 4 (spanwijdte van 2,92M).